Ο καλός ύπνος «θρέφει» και το ανοσοποιητικό μας σύστημα!

Ο καλός ύπνος «θρέφει» και το ανοσοποιητικό μας σύστημα!

Ύπνος και δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα είναι έννοιες αλληλένδετες! Ειδικά αυτή την περίοδο, είναι σημαντικό να αναζητήσουμε τρόπους για ενίσχυση του οργανισμού μας έναντι των εποχικών ιώσεων. Στόχος, να έχουμε ένα γερό ανοσοποιητικό σύστημα, που να μπορεί να αντέξει στα δύσκολα! Σημαντικοί σύμμαχοι στην προσπάθειά μας για ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος μας είναι η διατροφή, η άσκηση (ήπια αλλά συστηματική) και ο ποιοτικός ύπνος.

Η σωστή διατροφή αποδεδειγμένα ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Ένα διαιτολόγιο που περιλαμβάνει πολλά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής, ψάρια, υψηλής ποιότητας πρωτεΐνες κ.ά. δίνει ώθηση στον οργανισμό μας να αντεπεξέλθει στις καθημερινές του υποχρεώσεις.
Η σωστή διατροφή, όμως, εκτός από την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος, συμβάλλει και στην καλύτερη ποιότητα του ύπνου μας.
Τα μικρά και συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα, ένα διατροφικό πρότυπο που συστήνουν πολλοί διατροφολόγοι, ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, και βελτιώσουν τις νύχτες μας! Πώς; Αποφεύγοντας την επιβάρυνση του οργανισμού μας από τις μεγάλες μερίδες που καταναλώνουμε όταν είμαστε πολύ πεινασμένοι!
Επιπλέον, εντάσσοντας στο διαιτολόγιό μας γαλακτοκομικά προϊόντα, αυγά, προϊόντα ολικής άλεσης, σουσάμι κ.ά., επίσης θα έρθουμε πιο κοντά στο στόχο μας.
Αντίστοιχα όμως, υπάρχουν και τροφές που μπορούν να μας προκαλέσουν αϋπνία και να διαταράξουν τις νύχτες μας. Υπερβολική καφεΐνη, αλκοόλ, πικάντικες τροφές, βαριά γεύματα αργά το βράδυ, μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνα για τα… στριφογυρίσματά μας στο κρεβάτι. Επιπλέον, είναι παράγοντες που αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

«Θρέφει» το ανοσοποιητικό…

Κι αφού είδαμε πώς η διατροφή ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα αλλά και τον ποιοτικό μας ύπνο, ας δούμε και πώς ο τελευταίος σχετίζεται με την καλή μας υγεία.

Φαίνεται πως, πράγματι, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος και την ετοιμότητα του οργανισμού μας.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως άτομα που δεν κοιμούνται επαρκώς είναι πιο ευάλωτα απέναντι στους ιούς. Επιπλέον, η έλλειψή του συνδέεται και με το πόσο γρήγορα ένας οργανισμός μπορεί να ανακάμψει μετά από μια περίοδο ασθένειας.

Πώς βοηθά το ανοσοποιητικό σύστημα;

Όταν κοιμόμαστε, ο οργανισμός μας παράγει και εκκρίνει ένα είδος πρωτεϊνών, τις κυτοκίνες, «καθήκον» των οποίων είναι να αντιμετωπίζουν πιθανές μολύνσεις και φλεγμονές. Μάλιστα, όταν προκύπτει μόλυνση ή φλεγμονή, ή ακόμη και σε περιόδους στρες, οι κυτοκίνες είναι ανάγκη να αυξάνονται, προκειμένου να δημιουργούν μια ανοσολογική απόκριση.

Ωστόσο, όταν δεν κοιμόμαστε επαρκώς και βαθιά, παρατηρείται μείωση της παραγωγής αυτών των πρωτεϊνών, και μαζί μείωση και των αντισωμάτων που καταπολεμούν τις μολύνσεις.

Συνεπώς, ο παραπάνω μηχανισμός σχετίζεται άμεσα με την ετοιμότητα ή όχι του ανοσοποιητικού μας συστήματος, όσον αφορά την προσπάθειά του να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις.

Κοιμόμαστε επαρκώς για να είμαστε υγιείς

Αν και το πόσες ώρες κατάκλισης χρειάζεται καθημερινά κανείς είναι «προσωπική» υπόθεση, φαίνεται γενικά να ισχύει ένας γενικός κανόνας προκειμένου να διατηρούμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα… σε «φόρμα»! Είναι απαραίτητο, λοιπόν, για τους ενηλίκους να απολαμβάνουν 7-8 ώρες, για τους εφήβους 9-10 και για τα παιδιά σχολικής ηλικίας δεν θα ήταν άσχημα να ξεκουράζονται ακόμη και πάνω από 10 ώρες.

Όσον αφορά τους ενηλίκους, εφόσον δεν κοιμούνται αρκετά το βράδυ και εάν η καθημερινότητα το επιτρέπει, οι ειδικοί προτείνουν 1-2 ολιγόλεπτες σιέστες στη διάρκεια της ημέρας (το πολύ μέχρι 30 λεπτά), με σκοπό να αντισταθμιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της αϋπνίας στον οργανισμό μας.

Αξίζει να σημειωθεί, βέβαια, πως όσο περισσότερο κοιμόμαστε δεν σημαίνει αυτόματα, πως αυξάνουμε ανάλογα και τις πιθανότητες να μην αρρωστήσουμε. Ωστόσο, εάν αμελούμε να προσφέρουμε στον οργανισμό μας τη βασική ξεκούραση, είναι πιθανό να επηρεάσουμε αρνητικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να καταστούμε ευάλωτοι σε ένα κρυολόγημα, στη γρίπη ή σε άλλους ιούς.

Ποιες άλλες συνέπειες έχει η έλλειψή του;

Η έλλειψή του, μακροπρόθεσμα, ενδέχεται να αυξήσει το ρίσκο και για άλλα προβλήματα υγείας, ενώ είναι πιθανό να επιδεινώσει ήδη υφιστάμενα. Προβλήματα υγείας τα οποία συνδέονται με τη χρόνια αϋπνία μπορεί να είναι η παχυσαρκία, η υπέρταση, αλλά και η κατάθλιψη.

Ειδικά όσον αφορά την υπέρταση, φαίνεται πως η αϋπνία επηρεάζει την ικανότητα του οργανισμού να ρυθμίζει τις ορμόνες του στρες, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την αρτηριακή πίεση. Επιπλέον, μπορεί να οδηγήσει σε ανθυγιεινή διατροφή και, μακροπρόθεσμα, σε συνδυασμό με άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες, σε παχυσαρκία.

Συνοψίζοντας, ο καλός ύπνος μάς ωφελεί πολλαπλά. Το κυριότερο όφελός του είναι η αρωγή του στο ανοσοποιητικό μας σύστημα έτσι ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε «απειλή».

Στην περίπτωση, όμως, που η επίτευξή του είναι για εμάς… ένα άπιαστο όνειρο, είναι αναγκαίο να ζητήσουμε τη βοήθεια της φύσης!

Ένας σύμμαχός μας για την αϋπνία είναι η Valetonina®. Η Valetonina® συνδυάζει τη Μελατονίνη, τη φυσική ορμόνη που παράγει ο οργανισμός μας και καθορίζει τον κύκλο ύπνου-εγρήγορσης, και τη Βαλεριάνα, ένα φυτό γνωστό από την αρχαιότητα για τις ηρεμιστικές και αγχολυτικές του ιδιότητες. Με τον έξυπνο αυτό σχεδιασμό, νικά την αϋπνία με φυσικό τρόπο!

Τρεφόμαστε σωστά, ασκούμαστε συχνά, κοιμόμαστε επαρκώς και έχουμε ένα γερό ανοσοποιητικό σύστημα που φροντίζει για την προστασία μας από τους «εξωτερικούς εχθρούς»!

Πηγές

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/expert-answers/lack-of-sleep/faq-20057757
https://www.sleepfoundation.org/articles/how-sleep-affects-your-immunity
https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mayo-clinic-minute-lack-of-sleep-worsens-health-issues/
https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mayo-clinic-q-and-a-lack-of-sleep-and-risk-of-high-blood-pressure/