Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου: Μαθαίνοντας να ζούμε μαζί του

Τι ονομάζουμε Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου; Πώς εκδηλώνεται και ποιες επιπτώσεις έχει στην καθημερινότητά μας; Ποιος ο ρόλος της διατροφής στην αντιμετώπισή του;

 Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ) είναι μια χρόνια διαταραχή, η οποία επηρεάζει το παχύ έντερο και απαιτεί μακροπρόθεσμη διαχείριση. Είναι επίσης γνωστό ως σπαστικό κόλον, ευερέθιστο κόλον, βλεννώδης κολίτιδα και σπαστική κολίτιδα. Τα συμπτώματά του ποικίλλουν σε σοβαρότητα και διάρκεια από άτομο σε άτομο. Μερικοί άνθρωποι μπορούν να έχουν τον έλεγχο της διαταραχής αλλάζοντας τη διατροφή τους, τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το στρες και, γενικότερα, υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Για τα σοβαρότερα συμπτώματα συνιστάται φαρμακευτική αγωγή.

Συμπτώματα του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου

Τα συμπτώματα του ΣΕΕ μπορεί να υποχωρήσουν και να επανεμφανιστούν, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις ανθρώπων που παρουσιάζουν συνεχή συμπτώματα. Τα πιο συνηθισμένα από αυτά είναι το κοιλιακό άλγος, οι κράμπες, το φούσκωμα, καθώς και οι αλλαγές στη συχνότητα των κενώσεων. Άλλα συμπτώματα που σχετίζονται συχνά με το ΣΕΕ περιλαμβάνουν αυξημένα αέρια ή βλέννα στα κόπρανα. Επίσης, δεν είναι ασυνήθιστο τα άτομα με ΣΕΕ να έχουν επεισόδια δυσκοιλιότητας ή/και διάρροιας.Οι γυναίκες κατά τη διάρκεια της εμμηνορρυσίας, συνήθως έχουν εντονότερα ή περισσότερα συμπτώματα του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου, ενώ οι γυναίκες σε εμμηνόπαυση έχουν λιγότερα συμπτώματα. Επιπλέον, υπάρχουν και αναφορές ότι ορισμένα συμπτώματα εμφανίζονται συχνότερα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Επιβαρυντικοί παράγοντες Τα συμπτώματα του ΣΕΕ μπορούν να πυροδοτηθούν από:

  1. Τη διατροφή: Ο ρόλος της τροφικής αλλεργίας ή δυσανεξίας στο ΣΕΕ δεν είναι πλήρως κατανοητός. Μια τροφική αλλεργία σπάνια προκαλεί ΣΕΕ. Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι παρουσιάζουν εντονότερα συμπτώματα ΣΕΕ όταν καταναλώνουν ορισμένα τρόφιμα ή ποτά, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα εσπεριδοειδή, τα φασόλια, το λάχανο και τα ανθρακούχα ποτά.
  2. Το υπερβολικό στρες. Τα περισσότερα άτομα με ΣΕΕ αντιμετωπίζουν πιο σοβαρά και πιο συχνά συμπτώματα σε περιόδους αυξημένου στρες. Αλλά ενώ το άγχος μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα, δεν τα προκαλεί.Το άγχος μπορεί να επηρεάσει τα νεύρα του πεπτικού συστήματος, καθιστώντας το υπερδραστήριο. Ενδέχεται, σε περίπτωση ΣΕΕ, το παχύ έντερο να ανταποκρίνεται υπερβολικά, ακόμη και σε μια μικρή διαταραχή του πεπτικού συστήματος. Πιστεύεται, επίσης, ότι το ΣΕΕ επηρεάζεται από το ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο με τη σειρά του επηρεάζεται από το άγχος.

Η δύσκολη καθημερινότητα των ασθενών

Πολλά άτομα με μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα ΣΕΕ αναφέρουν κακή ποιότητα ζωής. Έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα με ΣΕΕ απουσιάζουν τρεις φορές περισσότερες ημέρες από την εργασία τους, ενώ μπορεί να οδηγηθούν σε κατάθλιψη ή άγχος, γεγονός το οποίο επιτείνει ακόμη περισσότερο τις εκδηλώσεις του Συνδρόμου, δημιουργώντας στην πραγματικότητα έναν φαύλο κύκλο. Το ΣΕΕ μπορεί δυνητικά να οδηγήσει σε απώλεια βάρους, εάν κανείς δεν τρώει αρκετά, σε μια προσπάθεια να αποφύγει τα επώδυνα συμπτώματα. Επιπλέον, η χρόνια δυσκοιλιότητα ή η διάρροια ενδέχεται, μακροπρόθεσμα, να προκαλέσουν αιμορροΐδες, διαταράσσοντας έτσι την καθημερινότητα όσων υποφέρουν από το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου. Παράλληλα, εάν η συχνή διάρροια είναι ένα από τα κύρια συμπτώματα, είναι πιθανό να μην καλύπτονται όλες οι ανάγκες του οργανισμού σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, γεγονός που απαιτεί την προσοχή του πάσχοντα, προκειμένου να μην παρουσιάσει άλλα προβλήματα υγείας.

Tips για την αντιμετώπιση του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου

Ορισμένες αλλαγές στον τρόπο ζωής είναι πιθανό να ανακουφίσουν από τα συμπτώματα του ΣΕΕ. Βασική αλλαγή θα πρέπει να είναι η διαμόρφωση και η τήρηση του κατάλληλου, για τον κάθε πάσχοντα, διαιτολογίου. Επειδή τα συμπτώματα του ΣΕΕ διαφέρουν μεταξύ των ατόμων που ζουν με το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, οι διατροφικές αλλαγές πρέπει να είναι εξατομικευμένες. Η διαχείριση της διατροφής στην περίπτωση του ΣΕΕ μπορεί να είναι αρκετά απαιτητική και χρονοβόρα, αλλά συχνά αξίζει τον κόπο. Η κατανάλωση μικρότερων γευμάτων και η αποφυγή ορισμένων τροφών, όπως είναι τα γαλακτοκομικά, τα τηγανητά, τα πικάντικα φαγητά, η ζάχαρη και τα φασόλια, μπορεί να αποτρέψουν την εμφάνιση έντονων συμπτωμάτων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, και η προσθήκη μπαχαρικών και βοτάνων, όπως το τζίντζερ, η μέντα και το χαμομήλι, επίσης βοηθά σημαντικά στην πρόληψη των συμπτωμάτων του ΣΕΕ.

Άλλες προσαρμογές στον τρόπο ζωής, όπως η αποφυγή καφεϊνούχων ροφημάτων, καθώς αυτά διεγείρουν το έντερο, η λήψη προβιοτικών, η τακτική σωματική άσκηση και η διαχείριση του στρες, είναι βέβαιο πως θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του Συνδρόμου Ευερέθιστου Εντέρου.

Πηγές
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/irritable-bowel-syndrome/symptoms-causes/syc-20360016
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/irritable-bowel-syndrome/diagnosis-treatment/drc-20360064
https://www.healthline.com/health/irritable-bowel-syndrome