Υγιής εγκέφαλος. Tips για να δουλεύει με “χίλια”

Υγιής εγκέφαλος. Tips για να δουλεύει με “χίλια”

Όταν πλησιάζει το καλοκαίρι, όλοι “ρίχνουμε” το βάρος στη βελτίωση της εξωτερικής μας εμφάνισης… Μήπως, όμως, οι φετινές μας διακοπές, μετά και από την πρωτόγνωρη εμπειρία της καραντίνας, είναι η αφορμή να αφιερώσουμε λίγο χρόνο και στη φροντίδα της υγείας του εγκεφάλου μας, εξίσου με εκείνη του σώματος;

Προκειμένου να αντεπεξερχόμαστε με επιτυχία στις προκλήσεις και το στρες της καθημερινότητας είναι κρίσιμο να διατηρούμε σε υψηλά επίπεδα τη σωματική μας ενέργεια, αλλά να εξασφαλίζουμε και την πνευματική μας εγρήγορση.
Όπως φροντίζουμε, λοιπόν, να προλαμβάνουμε ιατρικά ζητήματα που αφορούν το σώμα μας, με ανάλογο τρόπο οφείλουμε να υιοθετούμε καλές συνήθειες, οι οποίες θα ενισχύουν τη λειτουργία του μυαλού μας.
Για την ακρίβεια, είναι καλό και να “γυμνάζουμε” το μυαλό μας και να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο ζωής μας συνολικά.

● Φροντίδα “εξωτερική”

1. Κρατάμε το πνεύμα μας σε εγρήγορση

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι δραστηριότητες που ενεργοποιούν τον εγκέφαλό μας διεγείρουν νέες συνδέσεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων, αναπτύσσοντας μια σχετική νευρολογική “πλαστικότητα”. Η ανάγνωση βιβλίων, η λύση σταυρόλεξων, τα παζλ, οι γρίφοι, τα sudoku μπορούν να λειτουργήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.

2. Ασκούμαστε

Κι όμως, η άσκηση δεν βοηθά μόνο στη βελτίωση της εξωτερικής μας εμφάνισης. Για την ακρίβεια, με την άσκηση μεταφέρεται, μέσω του αίματος, περισσότερο οξυγόνο και στην περιοχή του εγκεφάλου, ενώ επίσης αυξάνονται οι συνάψεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων. Αυτό σημαίνει πως, με τη γυμναστική, ο εγκέφαλός μας καθίσταται πιο αποτελεσματικός και ευπροσάρμοστος.

3. Κοιμόμαστε καλά

Εφόσον ο ύπνος μας είναι βαθύς και ποιοτικός, ο εγκέφαλός μας έχει την ευκαιρία να “ανασυνταχτεί” και συνεπώς να ανταποκριθεί… επάξια στις πνευματικές απαιτήσεις της καθημερινής μας ζωής.

● Και… η σημασία της διατροφής

Πέρα από οποιαδήποτε “εκγύμναση” του μυαλού μας, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και τη συμβολή της διατροφής στην υγεία του. Τι πρέπει να επιλέγουμε και τι να αποφεύγουμε;

-Τρώμε πολλά λαχανικά.

Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά περιέχουν θρεπτικά συστατικά που συνδέονται με την καλή υγεία του εγκεφάλου, όπως το φολικό οξύ, η βιταμίνη Ε, τα καροτενοειδή και τα φλαβονοειδή.

-Για επιδόρπιο, προτιμάμε… μούρα!

Μπορεί ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό να κάνει πέρα, αλλά αποδεικνύεται πως τα μούρα κάνουν τον εγκέφαλο να λειτουργεί “σφαίρα”! Και όταν λέμε μούρα, εννοούμε όλα τα φρούτα που ανήκουν στην οικογένεια των “berries”, όπως οι φράουλες, τα βατόμουρα, τα μύρτιλα, τα σμέουρα, τα κράνμπερις.

-Καρύδια για σνακ.

Τα καρύδια περιέχουν βιταμίνη Ε, γνωστή για τις ευεργετικές για την υγεία του εγκεφάλου ιδιότητες.

-Λέμε “ναι” στο ελαιόλαδο.

Οι ερευνητές προτείνουν να το επιλέγουμε στο μαγείρεμα αντί για βούτυρο και μαργαρίνη.

-Ψάρι μια φορά την εβδομάδα τουλάχιστον.

Έχει βρεθεί ότι όσοι ενήλικες καταναλώνουν ψάρια μία φορά την εβδομάδα, ή και συχνότερα, διατηρούν τη μνήμη τους σε πολύ καλύτερη κατάσταση.

-Αποφεύγουμε το κάπνισμα και το αλκοόλ σε μεγάλες ποσότητες.

Το κάπνισμα και η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του εγκεφάλου.
Παρ’ όλα αυτά, ένα ποτήρι κόκκινο κρασί, πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, κυρίως φλαβονοειδή και πολυφαινόλες, μπορεί να ωφελήσει την υγεία του εγκεφάλου μας, εμποδίζοντας τη φθορά του και προστατεύοντας τα νεύρα.

Πηγές
https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/12-ways-to-keep-your-brain-young
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/improve-brain-health-with-the-mind-diet/art-20454746