Γυναίκα υγιής μετά τα 50: Με το βλέμμα στραμμένο στην πρόληψη

Μια γυναίκα μπορεί να παραμένει το ίδιο δραστήρια και παραγωγική και μετά την ηλικία των 50, αρκεί να διατηρείται υγιής. Ποια είναι τα συνήθη προβλήματα υγείας σε αυτή την ηλικιακή κατηγορία γυναικών και με ποιο τρόπο μπορούν να προληφθούν;

Οι γυναίκες είναι πιθανό να έρθουν αντιμέτωπες με σοβαρά ζητήματα υγείας, καθώς διανύουν την έκτη δεκαετία της ζωής τους.

Και ενώ η σωστή αντιμετώπισή τους με την καθοδήγηση από τον γιατρό τους είναι το αμέσως επόμενο βήμα, είναι αρκετά σημαντικό και το… προηγούμενο βήμα. Κι όταν λέμε «προηγούμενο βήμα», εννοούμε όλα εκείνα που είναι καλό να γνωρίζει, και βεβαίως να εφαρμόζει, μια γυναίκα, προκειμένου να μειώσει εγκαίρως τις πιθανότητες εμφάνισης ενός προβλήματος υγείας.  

1. Καρκίνος του μαστού

Η έγκαιρη διάγνωση είναι ζωτικής σημασίας για τον καρκίνο γενικότερα, και τον καρκίνο του μαστού ειδικότερα. Σύμφωνα, λοιπόν, με τις συστάσεις των ειδικών, οι γυναίκες άνω των 45 θα πρέπει να είναι συνεπείς με την ετήσια μαστογραφία τους, ενώ η διενέργεια προσυμπτωματικών εξετάσεων μπορεί να ξεκινήσει από μικρότερη ηλικία για τις γυναίκες με ιστορικό καρκίνου του μαστού.Ωστόσο, κρίνεται σημαντική και η τακτική αυτοεξέταση (ψηλάφηση) για όλες τις γυναίκες, καθώς επίσης και η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, με προτεραιότητα στην ισορροπημένη διατροφή και την τακτική άσκηση.

2. Οστεοπόρωση

Η οστεοπόρωση είναι η συχνότερη πάθηση των οστών. Χαρακτηρίζεται από χαμηλή οστική μάζα και από διαταραχή της δομής των οστών, με αποτέλεσμα να μειώνεται η αντοχή τους και να αυξάνεται ο κίνδυνος καταγμάτων. Συναντάται συχνότερα στις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες.

Οι γυναίκες με οικογενειακό ιστορικό οστεοπόρωσης θα πρέπει να κάνουν ετήσιο τεστ οστικής πυκνότητας από την ηλικία των 50 ετών περίπου. Βεβαίως, στην πρόληψη της οστεοπόρωσης μπορεί επιπρόσθετα να συμβάλλει η ήπια άσκηση με βάρη, η απώλεια τυχόν περιττών κιλών, αλλά και η κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και ασβέστιο.

3. Σακχαρώδης διαβήτης

Στην πιο συχνή του μορφή (τύπος 2), τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα αυξάνονται, είτε επειδή το πάγκρεας δεν παράγει την απαιτούμενη ποσότητα ινσουλίνης είτε επειδή το σώμα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά την ινσουλίνη που παράγει. Τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, όμως, συνδέονται, με τη σειρά τους, και με πολλά άλλα θέματα υγείας, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Και στον σακχαρώδη διαβήτη η πρόληψη επικεντρώνεται και πάλι στην εφαρμογή καλών συνηθειών, όπως η απώλεια βάρους, η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση. Όσον αφορά τη διατροφή, αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει δημητριακά ολικής άλεσης, τροφές με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (λιπαρά ψάρια, καρύδια κ.λπ.), ενώ θα πρέπει να αποκλείει το κόκκινο, το επεξεργασμένο κρέας και τα ζαχαρούχα ποτά.

4. Αρθρίτιδα

Η αρθρίτιδα προκαλεί στις αρθρώσεις φλεγμονή, η οποία εκδηλώνεται με δυσκαμψία, πόνο, πρήξιμο, ερυθρότητα και μειωμένο εύρος κίνησης. Οι πιο συνηθισμένες μορφές αρθρίτιδας στις γυναίκες είναι η οστεοαρθρίτιδα, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και η ουρική αρθρίτιδα. Η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες ανάπτυξης αρθρίτιδας γενικά. Επιπλέον, οποιαδήποτε μορφή καθημερινής άσκησης μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της οστεοαρθρίτιδας, η διακοπή του καπνίσματος φαίνεται ότι λειτουργεί θετικά για την πρόληψη της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, ενώ με την κατάλληλη διατροφή μπορεί να προληφθεί η ουρική αρθρίτιδα.

5. Καρδιακές παθήσεις

Ακόμα κι αν ορισμένες γυναίκες είναι επιρρεπείς σε καρδιακές παθήσεις, υπάρχουν τρόποι να περιορίσουν τις πιθανότητες εμφάνισής τους. Η ισορροπημένη διατροφή, η τακτική σωματική δραστηριότητα, η διακοπή του καπνίσματος, η συνετή κατανάλωση αλκοόλ, όπως επίσης η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και η μείωση της χοληστερόλης είναι οι βασικότεροι.

Η σημασία των θρεπτικών συστατικών για την υγεία των γυναικών

Ο ρόλος της διατροφής συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση της υγείας μας. Ειδικότερα, όσον αφορά τις γυναίκες 50+, οι ανάγκες σε σίδηρο, φυλλικό οξύ και μαγνήσιο είναι υψηλές.

-Ο σίδηρος και το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητα κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης. Ειδικά το φυλλικό οξύ προστατεύει από την αύξηση των επιπέδων της ομοκυστεΐνης, η οποία αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την καρδιά, ενώ σχετίζεται και με τη διατήρηση της ορμονικής ισορροπίας των γυναικών.

-Από την άλλη, το μαγνήσιο ενισχύει τα επίπεδα της ενέργειάς τους, ιδίως όταν ασκούνται και οι ανάγκες για ενέργεια είναι υψηλές, δρα ως μυοχαλαρωτικό, βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και λειτουργεί υποστηρικτικά στην αντιμετώπιση διαφόρων ασθενειών, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2.

Πηγές
https://www.webmd.com/women/features/women-over-50-your-personal-checklist