Επιστροφή στο σχολείο – Συμβουλές… (επαν)ένταξης

Η επιστροφή στα θρανία είναι μια δύσκολη υπόθεση τόσο για τους μεγαλύτερους σε ηλικία μαθητές, όσο και για τους μικρότερους, αλλά και για τα «πρωτάκια». Πολλές οι απαιτήσεις, πολλές και οι προκλήσεις, ιδίως όσο ο νέος κορονοϊός εξακολουθεί να μας επηρεάζει.

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς σηματοδοτεί το τέλος της καλοκαιρινής ανεμελιάς για μικρούς και μεγάλους και την επιστροφή στις καθημερινές υποχρεώσεις.

Οι μαθητές καλούνται να ξεχάσουν τη χαλαρή ρουτίνα των διακοπών, να μπουν και πάλι σε πρόγραμμα και να «ξεσκονίσουν» τις γνώσεις της περασμένης χρονιάς. Αλλά και οι γονείς καλούνται να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για την επιστροφή στο σχολείο, όσο πασχίζουν να διαμορφώσουν ένα εφικτό εβδομαδιαίο πρόγραμμα.

Αυτοί, μάλιστα, που έχουν παιδιά τα οποία για πρώτη φορά θα φοιτήσουν σε εκπαιδευτική μονάδα έχουν ακόμη δυσκολότερο «έργο» να επιτελέσουν. Πέρα από τις πρακτικές δυσκολίες, επιφορτίζονται και με τη διαχείριση του άγχους αποχωρισμού των παιδιών τους από εκείνους.

Επιπλέον, η φετινή επιστροφή στο σχολείο είναι ιδιαίτερη και λόγω πανδημίας. Για την προστασία της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών, τίθενται νέοι κανόνες που πρέπει να ακολουθηθούν, προκαλώντας περαιτέρω στρες τόσο στους ίδιους όσο και στους γονείς.

Πώς, λοιπόν, θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε ότι η φετινή επιστροφή στο σχολείο θα είναι ομαλή;

Συμβουλές για να διευκολύνουμε τα μεγαλύτερα παιδιά

Σαφώς οι γονείς των μεγαλύτερων παιδιών έχουν την εμπειρία των περασμένων ετών και είναι σε θέση να γνωρίζουν πώς πρέπει να «κινηθούν» και για την φετινή επιστροφή στο σχολείο. Παρ’ όλα αυτά, καλό είναι να έχουμε υπόψη τα εξής:

  • Καθιερώνουμε ένα κατάλληλο πρόγραμμα ύπνου. Φροντίζουμε μετά τις διακοπές, και βήμα-βήμα, να επαναφέρουμε την ενδεδειγμένη ώρα ύπνου, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών μας. Και κάνουμε εξάσκηση στο πρωινό ξύπνημα και την προετοιμασία για το σχολείο.
  • Προγραμματίζουμε συναντήσεις με συμμαθητές τους πριν το πρώτο κουδούνι, προκειμένου να αναθερμάνουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις και να επιστρέψουν στο σχολείο με χαρά. ·      Παρατηρούμε τα παιδιά μας. Για παράδειγμα, εάν διακρίνουμε ότι είναι ανήσυχα, συζητάμε μαζί τους, ώστε να ανακαλύψουμε την πιθανή αιτία. Αμέσως μετά αναζητούμε τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουν να το διαχειριστούν.
  • Εξωσχολικές δραστηριότητες. Βασική πηγή άγχους για τα παιδιά μας είναι και το πώς θα διαμορφωθεί το εβδομαδιαίο τους πρόγραμμα. Οι πιο προνοητικοί γονείς συνήθως κάνουν μια μικρή «έρευνα» από τον Ιούνιο, σχετικά με τις πιθανές ώρες των δραστηριοτήτων αυτών.
    Όμως, κάτι τέτοιο δεν είναι πάντοτε εφικτό. Όπως και να έχει, είναι σημαντικό να κρατήσουμε μία ημέρα μες στην εβδομάδα κενή από δραστηριότητες, για ξεκούραση. Αυτό σίγουρα θα κάνει και την επιστροφή στο σχολείο, αλλά και την προσαρμογή πιο εύκολη.

«Πρωτάκια» και άγχος αποχωρισμού

Επιστροφή στο σχολείο έχουμε και στις περιπτώσεις που ένα ακόμη παιδί μας περνάει για πρώτη φορά τις «σχολικές πύλες». Έχοντας την εμπειρία από το προηγούμενο ή τα προηγούμενα παιδιά, ξέρουμε πάνω κάτω τις δυσκολίες και τα προβλήματα που θα συναντήσουμε. Υπάρχουν, βέβαια και οι γονείς που φέτος θα «αποχωριστούν» το πρώτο τους παιδί. Αυτοί νιώθουν πρωτόγνωρα και κάποιες φορές δυσκολεύονται, όσο και τα παιδιά τους, να διαχειριστούν την αλλαγή αυτή.Το άγχος του αποχωρισμού είναι ένα φυσιολογικό στάδιο ανάπτυξης για βρέφη και νήπια. Τα περισσότερα παιδιά το ξεπερνούν στην ηλικία των 3 ετών περίπου.

Κάποιες συμβουλές για ήπια προσαρμογή

Υπάρχουν, ωστόσο, συμβουλές τις οποίες μπορούμε να ακολουθήσουμε, προκειμένου να βιώσει το παιδί μας το στάδιο αυτό όσο το δυνατόν πιο ήπια, όταν εγγραφεί στον παιδικό σταθμό. Ας δούμε ποιες είναι αυτές:

  • Είμαστε συνεπείς. Προσπαθούμε να εφαρμόζουμε την ίδια «ρουτίνα» την ίδια ώρα κάθε μέρα, όταν το πηγαίνουμε στον παιδικό. Και τηρούμε την υπόσχεσή μας για την ώρα της… αντάμωσης, ούτως ώστε να χτίσουμε σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί μας και να το βοηθήσουμε να κατακτήσει την ανεξαρτησία του!
  • Μιλάμε στο παιδί μας με τρόπο που να μας κατανοεί. Όταν το ενημερώνουμε για την ώρα που θα βρεθούμε, του εξηγούμε ακριβώς πότε θα γίνει αυτό, με βάση το πρόγραμμά του, ώστε να του είναι κατανοητό. Για παράδειγμα, την ώρα μετά τον μεσημεριανό ύπνο του.
  • Λέμε «αντίο» τάχιστα. Όταν αποχωριζόμαστε, δίνουμε στο παιδί μας όλη μας την προσοχή. Ωστόσο, φιλάμε, αγκαλιάζουμε, χαιρετάμε και φεύγουμε γρήγορα, παρά την παράκλησή του για να μείνουμε. Απλά, λιτά και… «αναίμακτα». Όσο μένουμε και συζητάμε, παρατείνεται και το άγχος του αποχωρισμού στο παιδί μας.
  • Εξασκούμαστε στο να περνάμε χρόνο χώρια. Προγραμματίζουμε να περνούν τα παιδιά μας έστω και λίγο χρόνο στο σπίτι της γιαγιάς ή σε φίλους τους,με όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα προφύλαξης αυτή την εποχή λόγω κορονοϊού.
  • Επισκεπτόμαστε το σχολείο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Με τον τρόπο αυτό εξοικειώνεται το παιδί με το καινούργιο περιβάλλον. Ωστόσο, θα ήταν πολύ βοηθητικό, την ώρα της επίσκεψης στο σχολείο, να γίνει και μια «πρόβα» του αποχωρισμού, έστω και αν δεν ακολουθήσει στην πραγματικότητα ο αποχωρισμός. Αυτό θα αποτελέσει πολύτιμη «εμπειρία» για το παιδί μας, όταν έρθει πράγματι η ώρα του αποχωρισμού. 

Επιστροφή στο σχολείο και «νέα κανονικότητα»

Η φετινή επιστροφή στο σχολείο είναι κάπως διαφορετική. Έτσι, πέραν των όσων αναφέραμε παραπάνω, θα πρέπει φέτος να εξηγήσουμε στα παιδιά μας και τους λόγους για τους οποίους πρέπει να φοράνε υποχρεωτικά μάσκα στο σχολείο.Επιπλέον, θα πρέπει να τους δείξουμε και τον τρόπο με τον οποίο την τοποθετούμε και την αφαιρούμε, προσαρμόζοντας το ύφος και το λεξιλόγιό μας στην ηλικία κάθε παιδιού.

Άλλωστε, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, το CDC των ΗΠΑ αλλά και η Παγκόσμια Παιδιατρική Εταιρεία συνιστούν τη μάσκα σε παιδιά άνω των 2 ετών.Διαβεβαιώνουν, επιπλέον, ότι η χρήση της δεν δημιουργεί πρόβλημα στην αναπνοή τους, δεν επηρεάζει την ανάπτυξη των πνευμόνων και δεν εξασθενεί το αμυντικό τους σύστημα.  Αντιθέτως, η μάσκα προσφέρει στα παιδιά προστασία από τη γρίπη, από τoν COVID-19 και από άλλες ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος. Την ίδια ώρα μπορεί να αποτελέσει και μια σημαντική αφορμή επιβράβευσης των παιδιών, στο πλαίσιο της σχολικής τάξης αλλά και στο σπίτι.

Άλλη μία επιστροφή στο σχολείο, άλλη μία χρονιά με προετοιμασίες, παιδικά χαμόγελα, αλλά και αγωνία για το νέο ξεκίνημα.

Με ένα σωστό πρόγραμμα, με υπομονή και κατανόηση, μπορούμε να ξεπεράσουμε τις όποιες δυσκολίες παρουσιαστούν στην πορεία.

Έτσι, η επιστροφή στο σχολείο θα γίνει ομαλά και ευχάριστα τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους γονείς!

Πηγές

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/Pages/Soothing-Your-Childs-Separation-Anxiety.aspx

https://adaa.org/learn-from-us/from-the-experts/blog-posts/consumer/back-school-anxiety

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/5-tips-to-ease-backtoschool-anxiety

https://www.heath.harvard.eu/blog/back-to-school-anxiety-2018082314617