Αντιοξειδωτικές τροφές το καλοκαίρι. Η υγεία και η ομορφιά στο πιάτο μας!

Αντιοξειδωτικές τροφές το καλοκαίρι. Η υγεία και η ομορφιά στο πιάτο μας!

Το καλοκαίρι, εκτός από την ανεμελιά των διακοπών, απολαμβάνουμε και μια πληθώρα δροσερών και λαχταριστών φρούτων και λαχανικών, τα οποία έχουν να μας προσφέρουν σημαντικά οφέλη όπως η αντιοξειδωτική προστασία. Ποια είναι αυτά και με ποιο τρόπο μας ωφελούν;

Οι περισσότερες τροφές του καλοκαιριού αποτελούν έναν θησαυρό υγείας και ομορφιάς, κυρίως χάρη στην περιεκτικότητά τους σε αντιοξειδωτικές ουσίες.
Ως τέτοιες θεωρούνται οι βιταμίνες C και Ε, το σελήνιο, οι πολυφαινόλες (η ρεσβερατρόλη και τα φλαβονοειδή) και τα καροτενοειδή (λυκοπένιο, β-καροτίνη, λουτεΐνη).
Οι αντιοξειδωτικές ουσίες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των συνεπειών των ελεύθερων ριζών. Οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν βλάβη στα κύτταρα και τους ιστούς μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται οξείδωση και έχουν συνδεθεί με την πρόωρη γήρανση αλλά και με την ανάπτυξη ασθενειών, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ, η νόσος του Πάρκινσον κ.ά..
Επιλέγοντας, λοιπόν, τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, προστατεύουμε τον οργανισμό μας έναντι σοβαρών ασθενειών, αλλά του παρέχουμε και έναν σημαντικό σύμμαχο ομορφιάς.

Ας δούμε ποιες καλοκαιρινές τροφές είναι άκρως αντιοξειδωτικές!

● Φρούτα

-Σκουρόχρωμα φρούτα:

Φρούτα όπως όλα τα «σκούρα» μούρα, τα μαύρα βατόμουρα, τα δαμάσκηνα, τα κεράσια, τα φραγκοστάφυλα, οι φράουλες, τα κόκκινα σταφύλια κ.ά. είναι εξαιρετικά πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες.
Μάλιστα, οι πολυφαινόλες που περιέχουν καταπολεμούν τις φλεγμονές, βοηθούν στην πρόληψη του εκφυλισμού των εγκεφαλικών κυττάρων, υποστηρίζουν την υγεία των οστών και, μεταξύ άλλων, είναι σημαντικός σύμμαχος στην επίτευξη και διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους.

-Καρπούζι και πεπόνι:

Τα δύο αυτά αγαπημένα καλοκαιρινά φρούτα είναι επίσης πλούσια σε αντιοξειδωτικά. Αφενός το καρπούζι περιέχει λυκοπένιο, αφετέρου το πεπόνι β-καροτένιο, λουτεΐνη, ζεα-ξανθίνη και κρυπτοξανθίνη.
Το λυκοπένιο του καρπουζιού μπορεί να λειτουργήσει και ως φυσικό αντηλιακό, καθώς απορροφά τόσο την ακτινοβολία UVA όσο και την ακτινοβολία UVB, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούμε αντηλιακό όταν καταναλώνουμε φέτες καρπουζιού!
Το πεπόνι, εκτός από αντιοξειδωτικές ουσίες, είναι πλούσιο και σε βιταμίνες, ασβέστιο, μαγνήσιο και σίδερο, ενώ μας δροσίζει χωρίς να μας επιβαρύνει με περιττές θερμίδες.

-Νεκταρίνια:

Τα νεκταρίνια περιέχουν το αντιοξειδωτικό β-καροτένιο και επιπλέον βιταμίνη C και λουτεΐνη.

● Λαχανικά

Και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά έχουν υψηλή περιεκτικότητα στις αντιοξειδωτικές ουσίες λουτεΐνη και ζεα-ξανθίνη, οι οποίες μάς προστατεύουν από τις βλάβες εξαιτίας του ήλιου, από τη γήρανση, αλλά και από σοβαρότερες ασθένειες.

-Σταυρανθή λαχανικά:

Στην «οικογένεια» αυτή ανήκουν, μεταξύ άλλων, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο. Ειδικά το κουνουπίδι, πέρα από τα ισχυρά αντιοξειδωτικά που περιέχει, χάρη στο αμινοξύ ιστιδίνη, συμβάλλει και αυτό στην προστασία μας από την υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία.

-Ντομάτες:

Οι ντομάτες είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, όπως οι βιταμίνες Α, C και Κ, το κάλιο και το μαγγάνιο. Μάλιστα, η υψηλή περιεκτικότητά τους σε λυκοπένιο τις καθιστά ως μία από τις κορυφαίες αντιοξειδωτικές τροφές.

-Μπάμιες:

Είναι βέβαιο ότι δεν συγκαταλέγεται στα αγαπημένα λαχανικά, κυρίως λόγω της κολλώδους υφής τους. Παρ’ όλα αυτά, αποτελούν και αυτές τροφή εξαιρετικά ωφέλιμη, με πολλές βιταμίνες, αντιοξειδωτικά και μέταλλα.

-Καλαμπόκι:

Το καλαμπόκι, το οποίο μπορεί κάλλιστα να εμπλουτίσει μια δροσερή καλοκαιρινή σαλάτα, διαθέτει επίσης ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Πηγές
https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-reverse-sun-damage-skin-protection
https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/a-grocery-bag-of-beneficial-antioxidants/