Αλλαγή στη θερινή ώρα. Πώς επηρεάζει τον ύπνο μας;

Αλλαγή στη θερινή ώρα. Πώς επηρεάζει τον ύπνο μας;

Η αλλαγή ώρας, αλλάζει και τον ύπνο μας! Έχετε αναρωτηθεί ποτέ, εάν η μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας σχετίζεται αντιστρόφως ανάλογα… με την ποιότητα του ύπνου μας αλλά και την διάρκειά του; Ένα είναι το σίγουρο: η αλλαγή ώρας, αλλάζει τις συνήθειές μας!

Η αλλαγή της ώρας σε θερινή αποφασίστηκε τη δεκαετία του 1970, μετά από μια ενεργειακή κρίση που ξέσπασε στην Ευρώπη το 1973, και υιοθετήθηκε από αρκετά κράτη-μέλη της, για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας.
Και ενώ πράγματι συμβαίνει αυτό, χάρη στο φως του ήλιου κατά τη διάρκεια της ημέρας και, κυρίως, μέχρι αργά το απόγευμα, φαίνεται πως έχει αρνητικές επιπτώσεις στα επίπεδα ενέργειας του ανθρώπου, έστω και παροδικά. Πώς εξηγείται αυτό;
Με την αλλαγή της ώρας και μετακινώντας τους δείκτες των ρολογιών μας, είτε πίσω είτε μπροστά, επηρεάζουμε αντίστοιχα τον κιρκάδιο ρυθμό μας, τον 24ωρο φυσικό μας κύκλο (ο όρος προέρχεται ετυμολογικά από τις λατινικές λέξεις circa και diem, που σημαίνουν κύκλος και ημέρα). Με την αλλαγή, λοιπόν, απορρυθμίζεται το εσωτερικό μας ρολόι και δεν συγχρονίζεται με την εναλλαγή μέρας-νύχτας κάτι που επηρεάζει σημαντικά και την ποιότητά του ύπνου μας.

Επιπλέον, η μία πρόσθετη ώρα φωτός το απόγευμα συνεπάγεται λιγότερο φως το πρωί, με αποτέλεσμα να επικρατεί μια έντονη δυσκολία να ξυπνήσει κανείς τη συνηθισμένη του ώρα. Όπως είναι αναμενόμενο, λοιπόν, η αλλαγή ώρας την άνοιξη είναι πιο «ζόρικη», καθώς δυσκολεύει περισσότερο την προσαρμογή του οργανισμού μας σε σχέση με το αντίστοιχο «κέρδος» που έχουμε το φθινόπωρο.

Πώς επηρεάζεται ο ύπνος μας;

Το βασικότερο σύμπτωμα είναι η αίσθηση ενός ήπιου jet-lag, καθώς επηρεάζεται η ποσότητα και ο χρόνος έκκρισης της μελατονίνης, της ορμόνης του ύπνου.
Στο πλαίσιο αυτού του ήπιου jet-lag και δεδομένου ότι η ποιότητα του ύπνου μας, αλλά και η διάρκειά του επηρεάζονται σημαντικά, είναι πιθανό να βιώσουμε πτώση της αποδοτικότητάς μας και της συγκέντρωσής μας, όπως επίσης αίσθημα κόπωσης και υπνηλία στη διάρκεια της ημέρας, η οποία μπορεί να καταστεί δυνητικά και επικίνδυνη, για παράδειγμα κατά την οδήγηση.

Πώς επηρεάζει η αλλαγή της ώρας την υγεία μας και την ποιότητα του ύπνου μας

  • Δυσκολευόμαστε να προσαρμοστούμε με αποτέλεσμα να «αναστατώνεται» το κλασικό μας ωράριο
  • Προκαλούνται διαταραχές ύπνου και την επόμενη ημέρα νιώθουμε κουρασμένοι
  • Επηρεάζεται η πνευματική μας διαύγεια. Η κακή ποιότητα ύπνου ή έλλειψή του μας κάνει λιγότερο παραγωγικούς, παρουσιάζουμε δυσκολία συγκέντρωσης κ.α.
  • Η εποχική κατάθλιψη μπορεί να επιδεινωθεί
  • Αν δεν προσαρμοστούμε σταδιακά στην αλλαγή της ώρας και δεν απευθυνθούμε στον γιατρό μας έγκαιρα, η αϋπνία μπορεί να γίνει πιο σοβαρή με μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία μας
  • Όσοι υποφέρουν από υπνική άπνοια και κατάθλιψη μπορεί να επηρεαστούν περισσότερο με την αλλαγή της ώρας και να επιδεινωθεί το πρόβλημά τους

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Το πόσο γρήγορα μπορεί να προσαρμοστεί το βιολογικό μας ρολόι στα νέα δεδομένα, εξαρτάται από τον τρόπο της ζωής μας, τις συνήθειες του ύπνου μας και τη γενικότερη κατάσταση της υγείας μας.
Φυσιολογικά, σε διάστημα λίγων ημερών όλοι θα είμαστε πλήρως προσαρμοσμένοι στη αλλαγή της ώρας, καθώς ο κιρκάδιος ρυθμός μας σταδιακά θα συντονιστεί με τα νέα δεδομένα και η ποιότητα του ύπνου μας θα βελτιωθεί.

Στην περίπτωση, όμως, που έτσι και αλλιώς δεν απολαμβάναμε έναν επαρκή και ποιοτικό ύπνο και πριν την αλλαγή, η μετάβαση στη θερινή ώρα ενδέχεται να μας επιβαρύνει περισσότερο.
Είναι σημαντικό, βέβαια, ανεξάρτητα από την αλλαγή της ώρας, να υιοθετήσουμε σε μόνιμη βάση «υγιεινές συνήθειες» πριν την κατάκλιση.

Προσπαθούμε να τηρούμε ένα ωράριο κατάκλισης, το οποίο να τηρούμε ανεξαρτήτως από την αλλαγή της ώρας, όσο αυτό μας το επιτρέπουν οι συνθήκες της ζωής μας. Και καθιερώνουμε μια «ρουτίνα», αποτελούμενη από μικρές και χαλαρωτικές «κινήσεις», οι οποίες θα χαλαρώσουν το σώμα μας και θα αυξήσουν τις πιθανότητες για…όνειρα γλυκά! Τέτοιες είναι ένα ζεστό μπάνιο και η ανάγνωση του αγαπημένου μας βιβλίου. Μπορούμε, επίσης, να διαμορφώνουμε ανάλογα την ατμόσφαιρα του δωματίου μας, επιλέγοντας χαμηλό φωτισμό και μια μέση θερμοκρασία.

Ωστόσο, οφείλουμε να φροντίζουμε και το «πριν». Αυτό πρακτικά σημαίνει πως καλό είναι να αποφεύγονται τα «βαριά» γεύματα και τα ροφήματα που προκαλούν διέγερση, όπως όσα περιέχουν καφεΐνη, ενώ θα πρέπει να περιορίζεται το κάπνισμα και το αλκοόλ, τα οποία ενδέχεται να προκαλέσουν διαταραχές ύπνου στη διάρκεια της νύχτας.

Αν η αϋπνία επιμένει παρά τις φιλότιμές προσπάθειές μας, αν το σώμα μας αρνείται να «υπακούσει» στο καθημερινό μας πρόγραμμά λόγω εξάντλησης και κακής ποιότητας ύπνου, αν τέλος πάντων η αλλαγή ώρας, φαίνεται να αλλάζει σημαντικά και σε διάρκεια την ζωή μας, καλό θα ήταν να απευθυνθούμε στον γιατρό μας, για να μας δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις.

Η φύση στηρίζει την ποιότητα του ύπνου μας!

Σε κάθε περίπτωση, μπορούμε πάντα να ζητήσουμε και τη βοήθεια της… φύσης, εάν δυσκολευόμαστε να προσαρμοστούμε στις αλλαγές.

Η Valetonina® αποτελεί έναν πρωτοποριακό συνδυασμό κατάλληλο για την αντιμετώπιση με φυσικό τρόπο της αϋπνίας. Η επικάλυψη του δισκίου, η οποία περιέχει μελατονίνη, διαλύεται γρήγορα συμβάλλοντας στη μείωση του χρόνου που απαιτείται για να αποκοιμηθούμε. Στο εσωτερικό του δισκίου, δηλαδή στον πυρήνα, βρίσκεται η βαλεριάνα, η οποία απελευθερώνεται σε δεύτερο χρόνο προσφέροντας έναν παρατεταμένο και ήρεμο ύπνο κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Πολλοί κυνηγούν τις αλλαγές και σε άλλους δεν αρέσουν καθόλου. Η αλλαγή της ώρας είναι κάτι το οποίο δεν μπορούμε να το αποφύγουμε και θα πρέπει να ερχόμαστε αντιμέτωποι μαζί της 2 φορές τον χρόνο για όλη μας την ζωή! Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο θα πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε να διαχειριζόμαστε τα όποια προβλήματα προκύπτουν, ώστε η αλλαγή ώρας να μην αλλάζει άρδην την καθημερινή μας ρουτίνα!

Πηγές
https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/coping-with-time-changes
https://www.healthline.com/health-news/how-the-end-of-daylight-saving-time-can-affect-your-health
https://www.sleepfoundation.org/articles/reason-daylight-savings-time-can-give-you-jet-lag?utm_campaign=Feed%3A%20nsfalert%20%28Newsletter%20-%20NSF%20Alert%29&utm_medium=feed&utm_source=feedburner